Onderstaande vragen en antwoorden zijn een selectie van meest gestelde vragen. Staat je vraag hier niet bij? Mail dan naar info@gevolgrecht.nl.
Veelgestelde vragen
Hoe werkt Gevolgrecht.nl?
Gevolgrecht behandeld licht letsel dossiers in het verkeer. Hierbij werkt Gevolgrecht grotendeels digitaal. Het proces begint, na de online aanmelding, met een telefonische intake waarin we uw situatie bespreken. Daarna behandelen wij uw zaak online en houden we u via de e-mail op de hoogte van de voortgang. U kunt ons altijd bellen als u vragen heeft.
Is de rechtsbijstand echt kosteloos?
Ja, onze dienst is volledig kosteloos voor benadeelden van een verkeersongeval. De kosten verhalen we op de verzekeraar van de aansprakelijke partij. Onze kosten worden net als uw kosten verhaald op de verzekeraar van de aansprakelijke tegenpartij. Dit gaat dus niet ten koste van uw vergoeding.
Hoe lang duurt het proces?
Gemiddeld duurt het 2 tot 4 maanden om een zaak af te ronden. De doorlooptijd is afhankelijk van uw herstel, de complexiteit van het dossier en de reactiesnelheid van betrokken partijen. We houden u tussentijds via e-mails op de hoogte.
Hoe blijf ik op de hoogte van mijn zaak?
Wij sturen u regelmatig statusupdates over de voortgang van uw zaak. Als u tussentijds vragen heeft, kunt u ons een e-mail sturen of bellen tijdens kantooruren.
Wat houdt de telefonische intake in?
Tijdens de telefonische intake bespreken we uw situatie, verzamelen we belangrijke gegevens en leggen we uit hoe wij u kunnen helpen.
Wat gebeurt er na de intake?
Na de intake starten wij de behandeling van uw zaak en nemen we contact op met de verzekeraar van de tegenpartij. We houden u op de hoogte van alle ontwikkelingen.
Hoe kan ik contact opnemen als ik vragen heb?
U kunt ons bellen op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 uur. Voor algemene updates hoeft u ons niet te bellen, omdat u deze automatisch per e-mail ontvangt.
Wat doet Gevolgrecht voor mij?
Wij onderzoeken en stellen aansprakelijkheid en schade vast volgens de juridische basis van artikel BW 6:96. Wij begeleiden u door het volledige proces en zorgen ervoor dat u krijgt waar u recht op heeft.
Wat kan ik via Gevolgrecht verhalen?
Via ons kunt u onder andere de volgende schadeposten verhalen:
- Materiële schade: zoals kleding, een kapotte laptop, mobiele telefoon, fiets, enz.
- Gederfde inkomsten: misgelopen werkuren of andere financiële verliezen.
- Huishoudelijke hulp: vergoeding voor extra hulp in huis die nodig is na het ongeval.
- Medische kosten: kosten die niet vergoed worden door uw zorgverzekering, zoals het eigen risico, fysiotherapie, medicijnen en hulpmiddelen.
- Extra reiskosten: kosten die gemaakt zijn door bijvoorbeeld medische afspraken.
- Smartengeld: een vergoeding voor fysieke en/of emotionele schade.
Wat als mijn zaak complex is?
Ook bij complexe situaties, zoals discussie over aansprakelijkheid of schade, nemen wij alles uit handen. Wij behandelen uw zaak grondig en houden u continu op de hoogte.
Hoe bepalen jullie de schadevergoeding?
We stellen samen met u de schadeposten vast en onderbouwen deze met documenten en bewijsstukken, die u hebt ingediend. Dit wordt samengevoegd in een schadestaat, die we indienen bij de wederpartij.
Wat als ik mijn schade niet volledig kan bewijzen?
Niet alle schade kan onderbouwd worden met facturen of andere concrete bewijzen. In zulke gevallen werkt de verzekeraar vaak mee aan een pragmatische en redelijke schaderegeling. Het rond krijgen van de volledige claim kan dan wel moeilijker worden, waardoor het schadebedrag iets lager uit kan vallen.
Kan ik gebruik maken van jullie dienst als ik niet in Nederland woon?
Onze dienstverlening richt zich voornamelijk op slachtoffers in Nederland. Buiten Nederland is onze dienstverlening niet altijd mogelijk. Neem contact met ons op om uw specifieke situatie te bespreken.
Wat als de verzekeraar niet reageert?
We blijven de verzekeraar actief benaderen en informeren u over de voortgang. Als het proces langer duurt, krijgt u hiervan tijdig bericht.
Wat als mijn zaak wordt (gedeeltelijk) afgewezen?
Als blijkt dat er geen of niet volledige aansprakelijkheid wordt erkend, zullen wij dit zorgvuldig met u bespreken en uitleggen wat de eventuele vervolgstappen zijn.
Tot wanneer kan ik een letselschadevergoeding na een verkeersongeval claimen?
Bij de schade als gevolg van een ongeval met een motorrijtuig geldt een kortere verjaringstermijn van drie jaar. Als u de schade wilt claimen via de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM), moet dat binnen de termijn van drie jaar gebeuren.
Bron: De Letselschaderaad.
Wat gebeurt er als het schade-aanrijdingsformulier niet is ondertekend door de tegenpartij?
De verzekeraar van de tegenpartij vindt dit vaak een harde eis. Echter kan het zo zijn dat de tegenpartij het schadeformulier niet heeft ingevuld of niet wilde invullen. De verzekeraar van de tegenpartij heeft dan meer bewijs nodig om de betrokkenheid van hun verzekerde aan te kunnen tonen. Het is dan erg belangrijk om foto’s van het ongeval te maken en of getuigenverklaringen op te vragen. Ook is het verstandig om de politie in te schakelen. Als deze informatie niet volledig beschikbaar is, kan het erg lastig worden om aan te tonen dat de tegenpartij betrokken is bij het ongeval.
Wat is de maximale wettelijke reactietermijn van de verzekeraar op de aansprakelijkstelling?
Zodra u de aanmelding bij Gevolgrecht Nederland heeft gedaan en wij uw zaak hebben opgestart, heeft de verzekeraar een termijn van 3 maanden om een standpunt ten aanzien van de aansprakelijkheid in te nemen. Tijdens deze periode onderzoekt de verzekeraar de claim en beoordeelt zij de aansprakelijkheid.
Wat moet ik doen als ik veel kosten maak die ik niet kan betalen?
Als uw kosten hoog oplopen door bijvoorbeeld medische behandelingen, dan kunnen wij een voorschot onder algemene titel voor u aanvragen. Hiervoor hebben wij bewijs nodig dat u de medische behandelingen volgt door middel van een nota of verklaring van de behandelend medisch specialist.
Wat moet ik doen als ik weer klachten heb naar aanleiding van het ongeval? Kan ik mijn dossier heropenen?
Gevolgrecht sluit nooit dossiers onder finale kwijting. U kunt contact met ons opnemen en dan kunnen we kijken of we uw dossier kunnen heropenen.
Moet ik mijn (extra) gemaakte kosten bijhouden?
Uiteindelijk dienen wij een schadestaat in bij de verzekeraar van de tegenpartij. Hiervoor hebben wij bewijsvoering nodig. Indien u dit niet bijhoudt, kan het zijn dat we bepaalde kosten niet kunnen verhalen. Daarom raden wij altijd aan dat u uw kosten bijhoudt als ook de bewijsvoering van uw kosten.
Wat moet ik aanleveren voor het claimen van het verlies van arbeidsvermogen?
Het verlies van arbeidsvermogen is het aantal gemiste uren maal uw tarief per uur (uurtarief of uurloon). Voor het aantal uren moet u kunnen aantonen dat het niet bovenmatig is en voor het tarief moet u bewijs aanleveren (factuur of loonstrook). Om het proces beter te laten verlopen is het handig om een (ondertekende) verklaring van uw opdrachtgever/werkgever mee te sturen.
Wat onze klanten
over ons zeggen
Klanten beoordelen ons met een 8.4/10 uit 81 beoordelingen. Sinds 2020 al meer dan 1.000 gedupeerden geholpen
4.7
/5